Tudatos vezetővé fejlődni

A vezetés lényegét tekintve pozitív értelemben vett befolyásolás. És mint olyan, hatást gyakorolni bármilyen irányba lehet: fentről lefelé, lentről felfelé és oldalirányba is. Ehhez nem szükséges vezető pozícióban lenni. Már a családunkban, gyerekként is tapasztalhatjuk a befolyásolást, minden irányban. Ugyanez történik aztán az iskolában, majd a munkahelyünkön.

A vezetés, befolyásolás nem mindig jár együtt vezetői pozícióval és így az sem garantált, hogy a formális, vezetői posztban lévő ember az informális vezető is. Van, aki legjobb a szakmájában, ezért léptetik elő, van, aki jól bánik az emberekkel ezért kap vezetői pozíciót. Van, aki az operatív dolgokban jó, van, aki a stratégiai tervek kigondolásában. Mindenki tanul valahogyan vezetést: leutánozza azt, aki jól csinálja, mert inspirálóan hát rá, esetleg ellentétesen cselekszik azzal, aki rosszul csinálja vagy elmegy vezetői tréningekre és ott tanulja ki a vezetés csínját-bínját.

Bárhogy is van, az emberek, a munkatársak, a beosztottak azok, akik vezetői tekintéllyel ruházzák fel a vezetőt. És így nem különíthető el a vezetés az emberektől. A vezető nem lehet jó vezető, ha nem az embereihez igazítja a vezetői stílusát.

Ez az, amit elméletben meg lehet tanulni, ugyanakkor a gyakorlatban másképp is történhetnek a dolgok. És véleményem szerint ez azért van, mert az emberek nem tankönyv-szerint viselkednek. Sem a beosztottak, sem a vezetők. Mert emberek vagyunk és az érzéseink határozzák meg a reakcióinkat. Vannak, akik beépítik a korábbi tapasztalataikat és mintegy robotpilóta üzemmódban tudják, mi a jó reakció egy adott helyzetben, hogy elérjék, hogy az emberük azt tegye, úgy viselkedjen, amit a vezető szeretne, amit a cég érdekei megkívánnak. Ez jól is tud működni rövidtávon, hosszútávon viszont a kapcsolat az, ami meghatározza egy vezető és így egy cég hatékonyságát.

A kapcsolatépítés során bejön a képbe a szimpátia mellett kommunikáció, a kapcsolódás, a tisztelet és rengeteg más érzés, érzelem is. És jönnek azok a kérdések, hogy mennyire vagyok hajlandó vezetőként beleengedni magam egy kapcsolatba, mikor érzem úgy, hogy nem félek attól, hogy sérül a hivatásos személyiségem, ahol nem kell attól tartanom, hogy esetleg bármilyen szinten is sérülök. Milyen körülmények között tudom az autentikus önmagam adni.

Ha megkérdezem, hogy ki vagy te igazán, a vezetők többsége rájön, hogy esetleg nem is gondolkozott erről még, nincs kiforrott véleménye vagy esetleg nem úgy viselkedik a gyakorlatban, ahogy elméletben szeretné.

Milyen vezető szeretnék lenni? Mik a számomra jó vezető ismérvei? Hogyan látnak a munkatársaim? Akarom vezetőként tudni, hogy mit gondolnak rólam? Be tudom építeni a fejlődésembe a visszajelzést vagy megingat abban, aki vagyok? Vagy éppen abban, aki szeretnék lenni?

Bárhol is tanuljuk a vezetést, akár utánzással, akár tantermi vagy online tanulással, a fenti kérdéseket fel is teheti magának az ember, de a mindennapokban vagy újra és újra megerősíti vagy újra és újra megdönti a rájuk adott válaszait. Van, amikor útközben változnak a válaszok és ez annyira tudatalatt, akár észrevétlenül történik, hogy csak arra eszmél a vezető, hogy nem úgy mennek a dolgok ahogy szeretné. Vagy nem fejlődik az üzlet vagy nem hoz örömöt a napi munka.

Ilyenkor egy hatékony módszer lehet megbeszélni valakivel, mélyebbre ásni, hogy mi áll a dolgok mögött és min, illetve hogyan tud a vezető változtatni. Lehet ez egy mentor, aki gyakorlati tanácsokat tud adni vagy kipróbált, bejáratott módszereket mutatni, főleg kezdő vezetők vagy pozíció/területváltás esetén.

Vagy lehet a beszélgetőpartner egy coach. Van, amikor nem tanácsokra van szükség, hanem arra, hogy hangosan gondolkodjon az ember és közelebb kerüljön a saját válaszaihoz. Mindenki tudja, hogy mi a számára legjobb megoldás - ennek megfogalmazásában, kimondásában segít a coach, hogy az ügyfele közelebb kerüljön a céljai megvalósításához.

A saját fejlődésének senki nem lehet jobb irányítója, mint a személy maga. Ezért is szeretem a fejlesztés helyett a fejlődés szót használni, mert a munka oroszlánrészét önmagunkon, önmagunkban végezzük, a mi belső szükségletünk, indíttatásunk, elköteleződésünk az, ami visz előre, hogy változtassunk, fejlődjünk -elsősorban önmagunkhoz képest.

Egy biztos: minél tudatosabb egy vezető, minél jobban vezeti az embereit vagy kapcsolódik az ügyfeleihez, annál jobban érzi magát az ember vezetői mivoltában is, mert önmaga lehet. Így jobban megy az élet is, az üzlet is.

Felvinczi Ági

Coach

FB: Pure Inner Voice - Tiszta belső hang

https://m.facebook.com/108948307259779

+36302851253

2021. Február 8

#vezetőfejlesztés #fejlődés #tudatosvezető #ígycoacholokén